"Trollen" in de hoofdstad Podil, of wiens activiteit werd stopgezet door het Facebook-bedrijf
Op 16 september maakte het Facebook-bedrijf bekend dat het een ‘trollenfabriek’ in Oekraïne had ontdekt en de daaraan gekoppelde accounts had verwijderd. Daartoe behoorden de pagina's van de sites Znaj.ua, Politeka en Hyser, die zichzelf positioneren als massamedia. Volgens het Institute of Mass Information, dat de naleving van journalistieke normen onderzoekt, verspreiden ze echter vaak manipulatie en valse informatie .
Nathaniel Gleicher, verantwoordelijk voor het cybersecuritybeleid bij Facebook, schrijft dat het Kievse bedrijf Pragmatico betrokken was bij de promotie van deze pagina's. Ze gaf ongeveer 1,6 miljoen dollar uit aan advertenties op Facebook en Instagram (of 39,5 miljoen UAH – een aanzienlijk bedrag naar Oekraïense maatstaven, - auteur), waarmee ze meer dan 4 miljoen volgers trok.
Bovendien werden volgens Gleicher zowel pagina's als groepen beheerd door nepaccounts waarvan de namen voortdurend veranderden: "Hun eigenaren en beheerders plaatsten informatie over beroemdheden, showbusiness, sport, lokaal en internationaal nieuws, politieke en economische kwesties, waaronder Oekraïense verkiezingen , politieke kandidaten en kritiek op diverse publieke figuren".
Facebook heeft verschillende voorbeelden vrijgegeven van inhoud die door deze accounts wordt gedeeld.
Oekraïense "trollenfabriek": wat is er bekend en hoe werkte het?
Specialisten van het onafhankelijke onderzoekslaboratorium voor digitaal forensisch onderzoek DFRLab (een project van de denktank van de Atlantic Council) voerden hun eigen onderzoek uit: op 16 september 2019 blokkeerde Facebook 149 pagina's wegens deelname aan "gecoördineerd niet-authentiek gedrag". DFRLab onderzocht 121 pagina's, waarvan 64 eigendom waren van vijf media die deel uitmaken van de holding Znay Media: Znaj.ua, Politeka.net, Akcenty, Hyser en Clutch.ua. Facebook ontdekte de connectie van Znay met PR-bedrijf Pragmatiko. DFRLab-onderzoeker Roman Osadchuk vertelde hierover in een exclusief commentaar op Ukrinform.
Osadchuk : "De pagina met deze naam was een van de onderzochte pagina's. In een van de op de pagina gepubliceerde video's werd een telefoonnummer gevonden dat werd gebruikt bij de presentatie van een ander Doping Digital Agency, dat op zijn beurt beweert eigenaar te zijn van de bronnen van Know, Politheka en Clutch. DFRLab stelde vast dat op 22 december 2018 37 Znaj.ua- en Politeka-pagina's uit de hele reeks zijn gemaakt. Dit is ongeveer een derde van alle geanalyseerde pagina's. De meeste pagina's die op deze dag zijn gemaakt, bevatten geen publicaties. Van de 18 Politeka-pagina's die die dag werden gemaakt, hadden er 12 geen publicaties. Vanaf 19 pagina's Weet. UA - 16 bevatte geen enkele publicatie. Analyse in de CrowdTangle-tool liet pieken zien in het aantal abonnees rond vergelijkbare data voor de pagina's van Politeka en Znaj.ua. Zo ontvingen de pagina's van Politeka en Znaj van de stad Kropyvnytskyi, die op 22 december 2018 werden geregistreerd, meer dan 600 abonnees in de periode van 30 december tot 5 januari. Andere belangrijke pieken werden eind april tot begin mei en eind augustus tot begin september geregistreerd, toen het aantal volgers tussen pagina's tussen de 30% en 80% steeg. Toeval in data voor twee onafhankelijke pagina’s kan wijzen op mogelijke coördinatie.”
Bovendien voegde de heer Osadchuk eraan toe dat de externe domeinen van de websites Znaj.ua en Politeka.net op dezelfde server worden gehost en dezelfde IP-adressen hebben.
Wat Pragmatico betreft, er is bijna geen informatie over dit bedrijf op internet. De Facebook- pagina en de officiële website zijn niet beschikbaar. Hoewel zo'n bureau nog steeds bestaat. Op de website Work.ua wordt bijvoorbeeld vermeld dat het bedrijf zich bezighoudt met het creëren en promoten van persoonlijke bedrijfsmerken en dat het 10 tot 50 werknemers in dienst heeft.
En het artikel "PR tijdens de oorlog" wordt op de Politeka-website geplaatst, waarvan de auteur wordt geïdentificeerd als Valery Savchuk, directeur van het Pragmatico-bureau. Bovendien gaf de werkzoekende in een van de cv's op de website Jobs.ua aan dat hij tot augustus 2019 werkte als politiek PR-manager in sociale netwerken bij Pragmatico. In het cv staat dat hij in deze functie betrokken was bij de beeldvorming in de media, het creëren van een positief imago en het behouden van de reputatie van de klant in sociale netwerken, en dat hij leiding gaf aan een 'team van 10 mensen'. Maar dat is niet alles. Journalisten van LIGA.net zijn erin geslaagd om met een meisje te praten dat in 2018 in Pragmatico werd geïnterviewd. Volgens haar hield het bedrijf zich bezig met politieke PR en promotie van politici op FB, in die tijd had het verschillende kantoren in de buurt van het metrostation Palace of Sport en een grote SMM-afdeling. Het meisje verstrekte de contacten van verschillende bedrijfsleiders, maar zij zeiden: "Ze hebben nog nooit van Pragmatico gehoord en hebben er nog nooit gewerkt..."
Ukrinform kreeg op zijn beurt commentaar van Odesa-blogger Oleksandr Kovalenko , die in juli van dit jaar (op het hoogtepunt van de parlementaire campagne) een bericht op zijn Facebook-pagina publiceerde waarin hij een bepaald PR-bedrijf vermeldde (de blogger gaf de naam niet op, maar ontkende in een gesprek met een journalist niet dat het om Pragmatico ging (zie hieronder). Volgens hem zou het kantoor van dit "kantoor" zich in de Podol-regio van de hoofdstad bevinden.
“De leden van de zogenaamde trollengroepen zijn jonge twintigers en dertigers. Er wordt gewerkt in drie ploegen. Elke (ploeg) heeft 10 personen. Het maandsalaris van één trol is ongeveer 9.000 hryvnia's. De norm voor een dagploeg is 300 reacties, voor een nachtploeg - 200", zegt Kovalenko, - Bij de ingang van het kantoor staat een bewaker die telefoons en andere middelen voor foto-, video- en audio-opnamen van buitenstaanders aanneemt ."
Op de vraag waarom hij Podil in zijn bericht vermeldt, antwoordde de blogger: "Waarom niet? Er is een ruime keuze aan kantoorruimte in elke prijscategorie en dankzij een groot aantal onderwijsinstellingen is er gemakkelijk toegang tot potentieel personeel. Door ploegendiensten konden zelfs intramurale studenten aan het werk meedoen. Uiteraard zal ik de informatiebronnen niet noemen. Maar deze mensen zijn familie van het genoemde bedrijf, ze hebben daar gewerkt."
Enigszins vergelijkbaar met "trollen uit Olgino", maar niet meer
Volgens Oleksandr Kovalenko voerde deze fabriek feitelijk geen openlijk anti-Oekraïense taken uit. “Strana.UA en hun YouTube met een armada aan trollen doen vele malen meer werk om Oekraïne in diskrediet te brengen dan degenen waar we het over hebben. Kortom, deze fabriek werkte, laten we zeggen, op zichzelf. Er werden politieke bevelen uitgevoerd om kandidaten in diskrediet te brengen . Bovendien van totaal verschillende personen die radicaal van elkaar verschillen in de vector van hun politieke activiteit. Natuurlijk schaadde het, net als elke ‘trollengenerator’, de informatieomgeving van het land, vooral midden in een verkiezingscampagne . Maar om ze te vergelijken met de "Holgino-trollen"... Dit zou eerder vleierij jegens hen zijn dan de waarheid", overtuigt de blogger.
Het is mogelijk dat dit zo is. Er is echter een opvallende "kleine" gelijkenis (onderstreept en vetgedrukt) met de "trollen" van Yevgeny Prigozhin ("Poetins kok").
Eind februari vorig jaar schreef diplomaat, expert van het Russische Onderzoekscentrum Serhii Borshchevskyi in een auteursmateriaal voor Ukrinform getiteld "Russische "ichtamnets" op internet: de schaal is indrukwekkend" schreef : "... sinds het begin van In 2014 verspreidden werknemers van de ‘fabriek’ die zich voordeden als Amerikanen, via sociale netwerken valse informatie gericht tegen sommige kandidaten (…) het ‘strategische doel’ van dit bedrijf was om destabiliserende verdeeldheid in het Amerikaanse politieke systeem te introduceren.
De gelijkenis is ook terug te vinden in de organisatiestructuur. In het artikel van de Spaanstalige online editie van ABC Internacional (ABC, gedateerd 20 november 2017) getiteld "Fake news: the Russian "trollenfabriek" die "24 uur per dag werkt" ( La "granja de trolls" rusos que trabaja las 24 horas del día ), dat door Serhii Borshchevskyi in het Oekraïens werd vertaald, vermeldt een jongen genaamd Vitaly Bespalov, die als redacteur kwam werken bij de Sint-Petersburgse mediaorganisatie "Internet Research Agency".
ABC Internacional : “De werkplek bevindt zich in gebouw nr. 55 aan de Savushkinstraat in Sint-Petersburg en staat in de volksmond bekend als de 'trollenfabriek'. Vitaliy Bespalov werd een andere vaste klant in de productie, die 24 uur per dag draait (het ploegendienstregime werd ook genoemd door een blogger uit Odessa) , met een lunchpauze van 30 minuten... Het aantal trollen in de "fabriek", volgens verschillende voormalige werknemers, varieert tussen de 400 en 1.000 mensen, geplaatst op verschillende ondoordringbare (die niet met elkaar communiceren) verdiepingen. Volgens Bespalov zijn de werknemers jonge mensen van 25 tot 30 jaar (dezelfde leeftijd als de Pragmatico-werknemers is 20 tot 30 jaar) , voornamelijk vrouwen."
Znaj.ua en Politeka over het blokkeren op Facebook: "Wij zijn geen bots of trollen. Wij zijn levende mensen"
Ondertussen verwerpen de sites Znaj.u a en Politeka.net beschuldigingen van het gebruik van neppagina's en zeggen dat politici de vrijheid van meningsuiting willen beperken via het bekendste sociale netwerk.
Znaj.ua : "Het hele Znaj.ua-team kan hun identiteit bevestigen, heeft paspoorten en een volledig fysieke, niet denkbeeldige vorm (...) We staan erop de werking van onze pagina te herstellen. Het is zeer ongelukkig om aan te nemen dat een wereldberoemd bedrijf het slachtoffer zou kunnen worden van manipulatie door de politieke krachten van Oekraïne, die proberen bekende media die hun activiteiten bekritiseren het zwijgen op te leggen."
Politeka.net : "Het team van Politeka.net bestaat uit journalisten en programmeurs, SEO-experts en contentmanagers, dit is een enorm team van mensen, die ieder zijn identiteit kunnen bevestigen. Bewijs dat hij geen trol of bot is. Wij, levende mensen, die nu al drie jaar 24 uur per dag nieuws maken voor dezelfde mensen – van vlees en bloed. We werken eraan om de toegang tot abonnementen te herstellen voor miljoenen van onze lezers, en om onze medewerkers te herstellen naar accounts die ooit met veel vertrouwen en respect voor het Facebook-team zijn gebouwd. Wij geloven dat het wereldberoemde bedrijf niet het voorbeeld zal volgen van de politieke krachten van Oekraïne, die ervan dromen de bekende media het zwijgen op te leggen en de ogen en oren van de lezers te sluiten."
Journalisten van de " Oekraïense Pravda " analyseerden de verklaringen van beide sites en ontdekten dat ze qua inhoud en vorm vergelijkbaar zijn, en dat individuele zinnen vrijwel identiek zijn geformuleerd. Ja, beide bronnen schreven dat hun pagina's verwijderd konden worden vanwege het feit dat "verschillende politieke groeperingen" daar "informatieoorlogen" voerden. Ook gaven de sites toe samen te werken met PR-bureau Pragmatico, waarmee Facebook de in beslag genomen accounts koppelde. Ze zeggen echter dat het bedrijf hen alleen ‘adviesdiensten voor promotie op sociale netwerken’ heeft aangeboden.
De directeur van het Institute of Mass Information (IMI) Oksana Romaniuk gaf in een reactie aan Ukrinform haar eigen mening .
"Misschien is de reden voor de blokkering de verspreiding van nepnieuws door de genoemde sites, klootzakken... Nou, dat dacht ik eerst wel, omdat de kwaliteit van de inhoud op deze sites extreem laag is. Zelfs de tong zal niet terugkeren om het journalistiek te noemen - de normen worden voortdurend geschonden. Maar nee. Nieuwsinhoud heeft niets met blokkeren te maken. De reden is niet de vrijheid van meningsuiting, maar iets anders: de regels van Facebook met betrekking tot het verspreiden van materiaal met een commercieel karakter – reclame – zijn overtreden. Dat zijn blijkbaar enkele technische punten. Ze gebruikten tenslotte zogenaamde "dode" pagina's - nepaccounts - met een groot aantal abonnees, maar zonder inhoud, zegt mevrouw Romaniuk. - Het lijkt erop dat Oekraïense "ambachtslieden" eenvoudigweg enkele mazen in het sociale netwerk hebben gevonden om zich bezig te houden met agressieve SMM en commerciële inhoud te promoten. Tenminste, dat is mijn mening. En wat betreft het feit dat de ‘politieke krachten van Oekraïne’, zoals ze schrijven, hen proberen te dwingen ‘hun mond te houden’ en de lezers ‘hun ogen en oren te sluiten’ – geen commentaar hier. Het is niet duidelijk namens wie deze ‘officiële verklaringen’ zijn geschreven. De gehele redactie van ons portaal? Nou, nou... En wie gaat daar, op deze redactie?.."
Er moet nog aan worden herinnerd dat de problemen op de Oekraïense informatiemarkt door dit verhaal nog lang niet zijn opgelost. Het blokkeren van 149 Facebookpagina’s is immers niet alleen een druppel op een gloeiende plaat, het is ook een initiatief van een buitenlands particulier bedrijf dat dit heeft uitgevoerd. Vraag: wanneer zal Oekraïne zelf adequate maatregelen gaan nemen om op zijn minst het omleiden van informatie als gevolg van de openstaande "barrière" te beperken?
Myroslav Liskovitsj . Kiev
Comments
Post a Comment